Čtvrtek, 29 září, 2022
DomůZdravíAž 3 kila dole ?! Vajíčka jsou symbolem i Velikonoc, ale jsou...

Až 3 kila dole ?! Vajíčka jsou symbolem i Velikonoc, ale jsou opravdu dobré i při hubnutí?

A jsou hnědé vejce zdravější? Jak je připravit, pokud chcete zhubnout?

Mají mnoho výhod. Jsou bohatým zdrojem bílkovin, zasytí, snadno se připraví a mohou být součástí jakéhokoliv jídla. Ale skutečně vám pomohou zhubnout? Záleží na tom, jak si je připravíte!

Vajíčka zažili nejrůznější hodnocení. Nejdříve byly vyzdvihovány jako levný zdroj bílkovin, zejména když se chovali slepice doma. Dělalo za z nich množství nejrůznějších jídel, podobně jako dnes. Spolu s moukou a bramborami tvořily základní výbavu někdejší slovenské spíže.

Pak najednou nastalo období, kdy byly považovány za téměř škodlivé – kvůli obsahu cholesterolu. Až po letech se ukázalo, že cholesterol v žloutku nezvyšuje hladinu cholesterolu v krvi, a tak můžeme vajíčka klidně zařadit zpět do jídelníčku.

Znamenají vajíčka na talíři kila dole?
Samozřejmě to, že do jídelníčku přidáte více vajíček automaticky neznamená, že zhubnete. Nicméně, pokud jsou součástí celkově zdravé výživy mají několik významných pozitiv.

Pomohou vám dosáhnout a udržet váš hmotnostní cíl. Jejich fantastickou výhodou je, že nabízejí okamžitou kontrolu nad porcemi.

To znamená, že nikdy nesníte více, než jste chtěli, protože samy o sobě jsou v malém, přirozeném a dokonale porcovaný balení. T

eda, pokud si připravíte dvě vajíčka, tři sníst nemůžete a také víte, kolik přesně jich přidáte do jiných jídel. Další výhody jsou zřejmé: jsou levné, jejich příprava je velmi jednoduchá a jsou výživné.

Nutriční složení vajíček
Možná nevíte, že vejce jsou jednou z potravin s nejvyšší výživnou hodnotou. Jedno vejce má asi 60 kalorií, šest gramů bílkovin a čtyři gramy tuku a žádné sacharidy.

Jsou dobrým zdrojem vitamínů skupiny B a poskytují minerály podporující imunitu – zinek a selen. Obsahují také cholin, důležitou živinu pro vývoj a zdraví mozku a jsou jedním z mála potravinových zdrojů vitamínu D.

Tedy při nízkém objemu kalorií dostanete významné množství základních živin. Proto je zřejmé, že jsou dobrou volbou i při hubnutí. Další dobrou zprávou je, že poskytují rovnováhu bílkovin a tuků, což pomáhá při pocitu nasycení.

Jsou hnědé zdravější než bílé?
Pokud jste slyšeli, že hnědé vajíčka obsahují více živin nebo jsou zdravější než bílé, není to pravda. Výživová hodnota nezáleží od barvy skořápky, ale od toho, jak jsou slepice chovány a v jakém prostředí žijí.

Co říkají studie o hubnutí?
Výzkum zveřejněný v magazínu International Journal of Obesity ukázal, že účastníci, kteří jedli dvě vajíčka ráno zaznamenali o 61 procent větší pokles BMI, o 65 procent větší pokles hmotnosti a o 34 procent větší snížení v obvodu pasu ve srovnání s kontrolní skupinou, která nejedla vejce.

Vitamin D a širší pás
Jak jsme zmínili, velmi důležitým vitamínem, který vejce obsahují je vitamín D, protože se v potravinách vyskytuje jen zřídka. V tomto kontextu jsou zajímavé údaje předložené na výročním setkání Evropské endokrinologické společnosti v roce 2018. Podle nich mají lidé s širším pasem vyšší riziko nedostatku vitaminu D.

Není divu, že při těchto vlastnostech se vejce staly součástí množství diet a stravovacích plánů na hubnutí: obsahuje jejich vysoce bílkovinná dieta, keto, nízkosacharidová i vegetariánská dieta.

Jak jíst vejce, aby vám pomohli zhubnout
I ta nejlepší, nejzdravější potravina lze připravit tak, že pro vás nebude prospěšná a ztratí i pozitivní účinky na hubnutí. I vejce můžete připravit tak, aby vám pomohly hubnout, ale také tak, že vám velmi nepomohou.

Pokud chcete zhubnout, jezte vajíčka a jídla z nich bez zbytečného navýšení kalorií – bez slaniny, bez různých omáček a vyhněte se i bílému pečivu s máslem.

Další články autora
- Reklama -PR článek

Nejnovější články